BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Banyak fakta dari sumber sejarah menunjukkan bahawa Batu Permata dan Barangan mistik dan Antik mempunyai tempat yang amat istimewa di hati kalangan masyarakat dunia khasnya masyarakat Melayu sejak dahulu lagi.
Walaupun pada umumnya Batu Permata dan Barangan Antik dan Mistik ini hanya dimiliki oleh golongan tertentu sahaja, tetapi kini Batu Permata dan Barangan Mistik, Antik ini boleh dimiliki, Selain sebagai perhiasan sebenarnya Batu Permata dan barangan mistik mempunyai Rahsia yang tersendiri dengan izin Allah swt semata-mata.

Sebab itulah ianya tetap mendapat tempat dalam masyarakat di mana-mana tempat pun di dunia.
-KAMI DARI NEGERI SERAMBI MEKAH
-KAMI MEMBERIKAN HARGA ISTIMEWA BERDASARKAN KUALITI BARANG
-KEMAMPUAN KEWANGAN PEMBELI UNTUK MEMILIKI BARANGAN KAMI AKAN DIPERTIMBANGKAN JIKA BENAR-BENAR BERHAJAT.

INSYA-ALLAH.....
UNTUK SEBARANG URUSAN, SILA HUBUNGI :
Idham Al-Qarni @ "Andika 9"
Tel:+60146062090.
WhatsApp/Viber/WeChat etc: +60146062090
______________________________
SILA CLICK "CATATAN LAMA" DI PENGHUJUNG HALAMAN UNTUK KE HALAMAN SETERUSNYA

Nak Cari Barang Mistik & Antik jenis Apa? Taip saja di kotak ini Jika tidak jumpa

Rabu, 7 Mac 2012

Khasiat Batu Agate / Aqiq / Akik jika dijadikan permata dan aksesori pakaian diri

Agate/Akik/Aqiq
-khasiatnya pada tubuh badan :
Agate,sesuai untuk lelaki mahupun wanita diyakini sangat baik untuk wanita hamil dan janin , mengurangi sakit/gejala akibat gangguan pada selaput mata, dinding lambung, kantung kemih, usus, radang pada uterus dan penyakit kulit, membantu perkembangan spiritual, menyeimbangkan aura, membuang ketegangan dalam diri, menciptakan kestabilan kesehatan tubuh ,menciptakan konsentrasi dan pola berpikir secara rasional ,melancarkan pencernaan, meningkatkan kemampuan dalam meditasi dan astral projection, membantu ketepatan hasil dalam dowsing dan terawang , meningkatkan kesehatan secara umum dan menghilangkan rasa sakit dan bengkak akibat benturan dan otot terkilir , membantu pencernaan, menstabilkan kerja jantung dan melancarkan sirkulasi darah, selain untuk meningkatkan stamina tubuh.
dari segi mistik :
jika tidak sesuai dengan tuannya,mungkin pemakai akan berasa kurang selesa apabila telah lama mengguna akik ini.Akik dari segi mistik membawa tuah,melancarkan rezeki,membuka bintang cerah kehidupan.Khasiat itu akan datang sendiri apabila telah memilikinya.

Tetapi kadang2 mampu hilang dari jagaan empunya milik.Seperti yang saya katakan batu alami adalah batu jenis hidup,bukan buatan manusia.Seeloknya jika tidak mahu hilang amalkan penjagaan ibadat seperti zikir.

kisah akik pada zaman Nabi S.A.W

1) Asal usul aqiq dan kisah Nabi

Allah Swt berfirman dalam surat Yunus ayat 101.

Katakanlah Ya Muhammad: Perhatikanlah apa-apa yang ada di langit dan di bumi. Penulis buku itu berkata: perhatikanlah apa yang Allah ciptakan dari bahan tambang [al ma'adin] dan apa yang keluar darinya, manfaat dan warnanya. Seperti emas, perak, yakut, Zumrud atau zamrud, Basanfasy dan batu yang lainnya.

Lebih lanjut katanya, diantara hikmat penciptaan itu dijelaskan dalam Qs Saba’ ayat 12, al Hadid ayat 25 dan al Zumar ayat 6, al Rahman ayat. 22 – 23. dan ayat 58 serta surat al Waqi’ah ayat 22-23.


2. Disunnahkan menggunakan cincin dari perak, dimakruhkan dengan besi dan diharamkan cincin dari emas bagi laki-laki.

Diriwayatkan dari Ja’far ibn Muhammad dari ayahnya: Bahwa cincin Nabi Muhamamd saw dari perak dan tulisannya “Muhammad Rasulallah” adapun tulisan pada cincin Ali “al mulku lillah” . Dan Imam Ali berkata: Diantara sunnah adalah memakai cincin.. Rasulallah Saw bersabda: janganlah kalian menggunakan cincin yang terbuat dari emas, karena itu untukmu di surga.

Dari Ali berkata: Janganlah menggunakan cincin dari besi. Dari berbagai hadits yang saya baca dapat saya simpulkan, pertama, Nabi dan seluruh Imam selalu menggunakan cincin. Kedua, cincin itu merupakan sunnah yang harus diamalkan oleh umat Muhammad. Ketiga, cincin itu terbuat dari perak.

3. Menggunakan cincin hendaknya dijari-jari kanan dan makruh di jari kiri.

Diriwayatkan dari Ja’far ibn Muhammad dari ayahnya tentang wasiat Rasulallah kepada Ali: Hai Ali gunakanlah cincin di jari sebelah kanan, karena itu merupakan keutamaan dari Allah Azza wa jalla bagi orang-orang yang dekat kepada-Nya [al muqarrabin]. Ali bertanya: Dengan apa ? Rasulallah menjawab: Dengan Aqiq Merah, karena Aqiq merah itu gunung pertama yang pasrah kepada rububiyah Allah. Dan ia merupakan batu pertama yang menerima nubuwat Nabi dan batu pertama yang menerima wasiatku kepadamu dan Imamah kepada anak-anakmu dan aqiq merah untuk pengikutmu di surga dan merupakan neraka bagi musuhmu.

Dalam redaksi lain dari Salman al Farisi berkata: Rasulallah bersabda kepada Ali ibn Abi Thalib: Hai Ali gunakanlah cincin di tangan kanan, niscaya engkau akan menjadi al Muqarabin. Ali bertanya: ya Rasulallah siapa al Muqarrabin itu ? Rasulallah menjawab: Jibril dan Mikail. Dengan apa saya gunakan cincin ? Dengan aqiq merah, karena Aqiq merah itu gunung pertama yang tunduk kepada Allah dengan keesaan_Nya. Aqiq merah adalah batu pertama yang menerima kenabian Muhammad, dan dia menerima engkau sebagai wasiku, dan imamah kepada anak-anakmu, dan untuk orang yang mencintaimu di surga dan untuk pengikut anakmu di surga firdaus. Dan diriwayatkan bahwa Nabi Muhamamd Saw memerintahkan agar Ali, Amirul Mukminin, dan para Imam menggunakan cincin ditangan kanan. Dari al Jahidz: Bahwa Adam, Idris, Ibrahim, Ismail, Ishaq, Ilyas, Ya’kub, Sulaiman, Yusuf, Danial, Yusya’, DzulQarnain, Yunus, Luth, Hud, Syaib, Zakaria, Yahya, Shalih, Uzair, Ayub, Lukman, Isa, Muhammad Saw menggunakan cincin ditangan kanannya. Hal senada dikemukakan pula oleh Bukhori dan Turmudzi.

4. Disunnahkan menggunakan cincin Aqiq dan Aqiq merah.
Rasulallah bersabda: Gunakanlah cincin aqiq, karena ia membawa berkah. Dalam redaksi lain Rasulallah bersabda: Siapa yang menggunakan Aqiq akan dipenuhi hajatnya. Gunakanlah aqiq karena kamu tidak akan ditimpa kesusahan selama kamu menggunakannya. Siapa yang menggunakan aqiq tidak akan hilang darinya kebaikan. Hadits yang senada dengan ini banyak sekali. Disunahkan juga agar cincin Aqiq digunakan dalam perjalanan, saat ada kekhawatiran dan ketika berdoa. Imam Ali berkata: Gunakanlah cincin aqiq, niscaya akan membawa keberkahan bagimu dan menjadikan kamu aman dari musibah.


dalam riwayat disebutkan Nabi dan Imam Ali menggunakan 4 batu mulia secara yaitu: Aqiq Yaman(merah) yang bertasbih memohon perlindungan, Fairuz Naishabur(Firuz Persia) yang bertasbih memohon pertolongan, Yakult(orang kita bilangnya Topaz) yang bertaasbih memohon kesehatan dan Hadidu Sein(orang kita bilang Badar Besi ada juga yg bilang batu meteor) yang bertasbih memohon kekuatan

JENIS BATU MULIA ciptaan Allah S.W.T

1. Aqeeq (Cornelio or agate)

These are available in several colours: white, milky white, yellow, green, black, red, grey, liver colour and many others. The best are the liver colour from Yemen, which are difficult to obtain and expensive. It has great religious significance and for a Shia it is a must.
The benefit of Aqeeq is that it creates joy in the heart, is good for eyesight and it helps illuminate sadness and anger. It is also revered in other religious and has been in use from the time of Hazrat Adam (a.s.). It absorbs the rays of the sun and passes these onto the body and is good for health. Black Aqeeq protects children from envious eyes. Hazrat Imam Jaffer as-Sadiq (a.s.) has said that a namaz with Aqeeq is 40 times better than one without it. It is also great thawaab to use tasbeeh of aqeeq as said by Hazrat Imam Musa e Kazim (a.s.)

2. Firoza (Turquoise)

It is said that Firoza helps to create joy in the heart, helps improving eyesight, brain and the heart. The Ancient Egyptians used it. The best quality of Firoza are found in Nishapur (outside Mesh’had), Iran but they are also available in Australia, Afghanistan, America, Egypt, Germany, Israel, Nepal and Tibet.
The great philosopher, Aristotle, said firooza helps to create humbleness pity for others and is good for diabetics. It protects from the stings of a scorpion, snakebites, lightening and drowning. The community holds a Firoza wearer in esteem. The Holy Prophet S.A.W.) said that Allah (S.W.T.) accepts the prayer of one who wears Firoza. The Holy Prophet (S.A.W.), Imam Ali (A.S and Hazrat Imam Musa e Kazim (a.s.) wore a Firoza ring. If calamity were to befall on the wearer, the stone would break. When this happens, the ring should be immediately be removed.

3. Durr e Najaf

It is obtained from Najaf al-Ashraf. Those obtained from the river are more illustrious than those obtained from the land. Both Hazrat Imam Jaffer as-Sadiq (a.s.) and Hazrat Imam Hassan al-Askari (a.s.) have said that wearing of Durr e Najaf has great thawab. It is good for ailments of the eye and it creates happiness in the heart.

4. Hadded e Sein They come in grey and black colours, but black is better.


It helps ease the pains of childbirth. Hazrat Imam Jaffer as-Sadiq (a.s.) asked one of his friend who feared the wrath of the Sultan to wear Hadeed with ‘Haft Jalali’ engraved thereon and he was spared. It should not be worn constantly, but whenever necessary. Hazrat Imam Ali (a.s.) wore Hadeed during wars. It is recommended to wear during travels.

5. Yaqut (Ruby) – Manek

It has good effect on married life, friendship, loyalty and business. It protects against hysteria, cholera, plague, rheumatism and heart ailment. Hazrat Imam Ali (a.s.) used to wear one and it is the ring that he gave away to the beggar in the state of ruk’uu. Hazrat Imam Redha (a.s.) has recommended it for all mo’amins. In Surah Ar Rahman: Ka anna hunnal yaqutu wal marjan.

6. Zamarrud (Emerald)

It is the best stone in all green stones. It is attributed to Hazrath Imam Hassan al-Mujtaba (a.s.) – ‘suz kafa’. Hakim Aflatoon has said the wearer of Zamarrud overcomes his enemies. It protects against the ailments of the eyes and liver. It creates joy and peace of mind, promotes goodwill and inclines towards charity. If a calamity is to befall the wearer, it will break into small pieces. Both Hazrath Imam Ali (a.s.) and Hazrat Imam Musa al-Kadhim (as.) have recommended it.

7. Marjan (Coral)

The Holy Quran refers to this stone in the following two ayats: Ka anna hunnal yaqutu wal marjan and Yakhruju min huma lualoo wal marjan. Marjan and pearls are among the gems obtained from the sea. It is good protection from paralysis, disease of the heart, liver, stomach, kidney and the effects of blackmagic.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAMAT HALAMAN UTAMA

SILA "CLICK" "CATATAN LAMA" UNTUK KE HALAMAN BERIKUTNYA..
------------------------------------------------------------------------
NOTA PENTING

ATAS PELBAGAI PERSOALAN DAN PERMINTAAN KARUT DARI SEGELINTIR BROKER, TELAH BERLAKU BANYAK MASALAH. KEFAHAMAN DAN MAKLUMAN KEPADA PARA PENGUNJUNG BUDIMAN, KAMI SAMA SEKALI
TIDAK BEKERJASAMA DENGAN BLOG YANG BERSIFAT "HITAM" LAIN
DAN KAMI,


-
TIDAK BERMINAT UNTUK MEMBERI PINJAM BARANGAN,TERLIBAT @ BERSEKONGKOL DALAM UPACARA RITUAL TERTENTU. JIKA BERASA BERASA MAHU MILIK, SILA "BELI"@"BARTER". SALAH GUNA BARANGAN, TANGGUNG SENDIRI. (MACAM BELI PISAU, POTONG BAWANG BERBEZA DENGAN BUNUH ORANG),
-
TIDAK BERMINAT UNTUK JUAL BELI "KHADAM YANG JAHANNAM", MOHON NO.EKOR, PERMINTAAN ILMU "JARAK JAUH",
-
TIDAK BERMINAT UNTUK MELAYAN PERMINTAAN BAHAN-BAHAN SEPERTI CEMARA/RANTAI/GELIGA BABI SEUMPAMANYA,
-
TIDAK BERMINAT UNTUK MEMBEKALKAN MINYAK SIHIR GUNA-GUNA, MINYAK DAGU, JENGLOT DAN SEUMPAMANYA
-
TIDAK BERMINAT UNTUK MENGHANTAR/MEMBALAS ILMU SANTAU/SIHIR, DAN PELBAGAI BARANGAN DAN KAEDAH YANG BERSIFAT "HITAM".

MAAF & HARAP MAKLUM...
---------------------------------------------------------------

Terima Kasih Daun Keladi
Kerana Sudi Bertandang ke Blog Mega Mistik
Salam Ukhwah dari :- Andika 9
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Tinta Akhir

Barangan Mistik terdiri dari kayu-kayuan, Besi dan batuan semula jadi yang semuanya terdiri daripada kandungan bahan bahan alam natural, contohnya dari Raja kayu, Kayu Bertam, Teras Kemuning hitam , Kayu Stigi. Besi kuning, Besi meleleh, Besi Berani, Besi Kursani dan perbagai Batu Alumi.. Bahan seperti kayu, besi dan batu semulajadi ada yang mengandungi kelebihan mistik yang cukup bagus, bernilai seni dan jarang terdapat di pasaran.

Permata atau barangan antik adalah dari pilihan kayu kayu atau besi besi alumi terbaik dengan harga yang mahal, tetapi cukup unik dan berharga untuk Anda simpan. Sama juga dengan barangan antik

Sekian. Assalamualaikum ..


10 Label Paling Popular